Co może sygnalizować, że dziecko jest zestresowane?

Pomóż dziecku pokonać stres

Stres jest obecny w naszym życiu na co dzień. Nie tylko u dorosłych, bo stresować się mogą również dzieci, nawet te najmłodsze. Mimo, że stres jest potrzebny choćby do determinowania działań w sytuacjach problematycznych oraz pokonywania barier, to jednak długotrwały stres niesie za sobą szereg niebezpiecznych i niepożądanych konsekwencji.

Bywa, że osoby dorosłe mają problem z radzeniem sobie ze stresem. Często ma to podłoże psychologiczne, sięgające czasów wczesnego dzieciństwa. Dlatego tym bardziej u dzieci, należy zwracać uwagę na zmiany w ich zachowaniu i podejmować odpowiednie działania, które pomogą Twojemu dziecku opanować swoje emocje.

Co może sygnalizować, że dziecko jest zestresowane?

Na zespół stresowy składać się może wiele czynników. Nie ma jednego, ściśle określonego zbioru symptomów, które określają, że dziecko ma problem z długotrwałym stresem. Należy jednak obserwować swoją pociechę, aby umieć odróżnić jednorazowy incydent wybuchu złości od permanentnego stresu. Kilka zachowań, które mogą świadczyć o problemie emocjonalnym Twojego dziecka, występujące pojedynczo lub razem, to:

  • Rozdrażnienie
  • Niepokój
  • Agresja w stosunku do siebie lub otoczenia
  • Regresja rozwojowa
  • Ssanie kciuka
  • Płaczliwość
  • Moczenie łóżka
  • Senność, bóle głowy lub brzucha
  • Brak apetytu

Co może powodować stres u dzieci?

Sytuacje, które u dziecka powodują rozchwianie emocjonalne, mogą być dla nas, dorosłych, z pozoru zupełnie błahe. Jednak każda zmiana otoczenia, przeprowadzka, pierwsze dni w szkole, przedszkolu czy żłobku, wizyty u lekarza, brak akceptacji lub poczucie odrzucenia nowe obowiązki czy poważniejsze bodźce, jak np. rozstanie z bliską osobą to powody, przez które młody organizm może mieć problem z opanowaniem swoich emocji i lęków.

Jak minimalizować stres u dzieci?

Po pierwsze i przede wszystkim powinniśmy, jako opiekunowie, zacząć od siebie. Opanowanie i konstruktywne reakcje na zachowania dziecka, okazywanie mu wsparcia, stanowią silny fundament, aby dziecko miało odwagę czuć się swobodnie i łatwiej radzić sobie ze swoimi problemami, mając wsparcie i akceptację swoich najbliższych, od których samo uczy się, jak postępować z własnymi sprawami.

Po drugie, powinniśmy określić harmonogram na każdy dzień, który jasno określi kolejność zdarzeń, jakie będą miały miejsce w życiu dziecka. Dzięki temu budowane będzie poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji, a dziecko będzie miało szansę wyciszyć się, przeanalizować i przygotować na kolejne punkty z planu dnia.

Po trzecie – aktywność.

Zadbajmy o urozmaicenie dziecku czynności związanych z przyswajaniem wiedzy. Postarajmy się, aby od najmłodszego pokazywać dziecku, ze nauka to nie tylko obowiązek, ale również zabawa. W Małych Naukowcach taką właśnie formę posiadania wiedzy oferujemy każdemu dziecku w przedziale wiekowym 4-10 lat. Pod okiem wykwalifikowanego specjalisty opracowywany jest program zajęć z cyklu nauk przyrodniczych. Spotkania dla dzieci prowadzone są w formie warsztatów, podczas których dzieci wykonują różnorodne eksperymenty, doskonale się bawią, rozbudzają swoją ciekawość i zdobywają nowe doświadczenia.

Zachęcamy do odwiedzenia zakładki „Warsztaty”, gdzie znajduje się harmonogram organizowanych zajęć przyrodniczych dla dzieci.

Razem zadbajmy o prawidłowy rozwój naszych dzieci.

To Top